tiistai 10. elokuuta 2010

Minä uskon jumalaan, herraan kaikkivaltiaaseen...Hetkinen, enpäs usko.

Kylläpä viime kerrasta on aikaa! Herranjumala, oli hieno ja jalo tavote kirjottaa kerran viikossa, on taas ihan eri asia oikeesti myös saaha jotain aikaseks :)

Tässä viimeviikkojen ajan oon ollu jonkulaisen muutoksen keskelle, mie tunnen sen miun kehossa ja mielessä. Mie pyrin johonkin mut en tiiä mihin tai mistä alottasin. Vähän sellanen eksyny olo ollu. Mitä ihmiset tekee tälläsen tilanteen edessä yleensä? Aika moni turvautuu uskoon, tai näin oon kuullu ainakin. Itellänihän ei mitään uskoa oo. Erosin evankelis-luterilaisesta kirkosta reilu kaks vuotta sitten enkä hetkeekään oo katunu. Miun "epäusko" vaan vahvistuu päivä päivältä. Mutta yhtenä päivänä tajusin, että uskontoja on kuitenkin suurin piirtein saman verran ku kissassa karvoja, varmaan niistä joku olis miulle se oikee, sellanen josta saisin jotain henkistä tyydytystä.

Wikipediaan! "Maailmanuskonnot". Enter. PÄM! Ja numero ykkösenä listallamme komeilee kaiken kattava, kaikkitietävä, kaikki anteeksiantava KRISTINUSKO 1,9 miljardilla kannattajalla. NÄHTY! Mitä seuraavaks? Sijalla kaksi 1,1 miljardilla kannattajalla: ISLAM. Okei, en haluu vaikuttaa tietämättömältä ja ennakkoluuloselta, mutta en mielelläni liity uskoon missä täytyy joka päivä kulkee huivi päässä ja rukoilla 5 kertaa päivässä. Salam aleikum vaan kaikille islamin uskoisille, ootte varmasti ihan hyviä tyyppejä, mutta minuu ette riveihinne saa.

Mutta sitten lista muuttu mielenkiintoseks.Hindulaisuus, 781 miljoona heppua kuuluu tähän siulunvaelluksen ja monijumaluuden uskontoon. Hmm, ei vieläkään ihan miun juttu, vaikka alkaa jo lähentyä miun ajatusmaailmaa. Hetkinen, seuraavana, buddhalaisuus, 324 miljoona kannattajaa. Ei jumalaa, ainuttakaan. Ei syntiä, ei sielunvaellusta. Vain hyviä ja "taitavia" tekoja, kohti parempaa karmaa kulkemista, ystävällisyyttä, rauhallisuutta ja lopulta jos tarpeeksi yrittää VALAISTUMINEN. Olemassaolon ultimaalinen ymmärtäminen. Halleluja, olen BUDDHALAINEN!

No en ehkä kuitenkaan muutu buddhalaiseks yhessä silmänräpäyksessä. Ei se olis mahollistakaan. Ensin on pohdittava, tutustuttava, oltava kriittinen, kokeiltava. Tähän mennessä en oo löytäny vielä yhtään aukkoa Buddhan teorioista. Sekin, että buddhalaisuus onkin ehkä ennemmin filosofia kun uskonto auttaa minuu suhtautumaan siihen vähän paremmin, pystyn ottamaan sen tosissaan. Siinä on järkeä, tosisin kun missään muussa uskonnossa. (HUOM! MIUN mielestä. Älkää ny kukaan vetäkö hernettä nenäänne. Jokaisen täytyy ettii se oma juttunsa ja jos arvoisa lukija uskoo vaikka Allahiin niin siinä on sillon järkeä SIULLE.En kritisoi nyt muita uskontoja sen enempää, kerron vaan omat näkemykseni)

Mutta, jokatapauksessa, oon nyt päättäny yrittää tätä buddhalaisuuden tietä. Loppuleissä sehän on aika se ja sama onko tää se oikee uskonto, jos elän elämäni Buddhan opetusten mukaan teen paljon hyvää ja mahollisimman vähän pahaa. Ja sehän on hyvä asia. Jos vielä saavutan siinä matkalla jonkun suuren ymmärryksen ja valaistumisen niin se on plussaa! Lihansyönti oli ehkä ainut arveluttava asia. Jotkut on sitä mieltä, ettei lihan syönnistä tarvii pidättäytyä, Buddha itsekkin on kaiketi syöny lihaa. Mutta jos ohje kuuluu ettei saa vahingoittaa toista elävää, ja ostan sitten kaupasta jonkun lehmäparan joka on teurastettu ihan vain siksi että joku (esim. mie) saisin sen syyä, ni oman näkemykseni mukaan mie aiheutan välillisesti sille eläimelle kärsimystä. (?) ARGH! en tiiä, ehkä minuu on purassu joku hippipöpö, mutta miusta tuntuu että ainakaan toistaseks en lihaa tule syömään.

palataan atioille, kerron sitte miten valaistumisen tie on lähteny käyntiin :)


XXX Daniela XXX

PS. Siis olenhan löytäny yhen aukon! Kertosko joku mitä hittoa mie teen näille kymmenille (jopa sadoille??!!) kärpäsille jotka on jostain syystä pesiytyny meijän kotiin jos en kerta saa niitä läimiä hengiltä?! Noh, onneks mies ei kannata mitään uskoja, joten se mäiskii niitä ihan mielellään. Mutta entäs sitten ens kerran kun itikka istuu miun käsivarrelle...?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti